Pazar, Ağustos 21, 2005

Starbucks, Ethos Su ve Etik


Ben aslinda "limoni" olmak istemiyorum. Ovmeyi elestirmekten cok daha fazla seviyorum ama zaman zaman bu konuda zorlaniyorum. Neyse hikayem su, bakalim bana hak verecek misiniz?

Dun Starbucks'a gittim ve yeni bir sise su dikkatimi cekti. Ambalaj oldukca hos. Etiketi incelemeye basladim. Ethos Water, Natural Spring Water , "help children get clean water"

Bu arada brosurunu de inceledim. Kapak direkt olarak yine "help children get clean water" diye basliyor , sonrasinda tabii ucuncu dunya ulkelerinden susuzluk ceken cocuk manzaralari ve su ihtiyacina dair bilgi...

Herhalde non-profit bir organizasyon sise su satmaya basladi, Starbucks da destek veriyor diye dusundum. Cunku bana verilen mesaj buydu.



Fiyat 1.8 Dolar , normalde ayni miktar su fiyati 1-1.2o Dolar civarindadir ama elbette boyle guzel bir sebep icin fiyat fazla degil diye dusunerek kahveyle birlikte bir sise de su aldim.

Eve gelince merak ettim . Ethos Water'in web sitesini incelemeye basladim ve sok oldum. Comert Starbucks benim 1.8 Dolar odeyerek aldigim suyun sadece 5 "Cent"ini bagisliyor, kendilerinin hedefi bu suyu satarak 5 yilda 10 Milyon Dolar bagislamakmis. Yine web sitesinden ogrendim ki Starbucks "Ethos Water" firmasini Nisan 2005 te satin almis. Yani aslinda Ethos bir Starbucks markasi.

Bana bizim supermarketlerimizde de bazi markalar cesitli kurumlara bagis yaptiklarini ifade ederek satislarini arttirmaya calisiyorlar diyebilirsiniz. Katiliyorum ama bu cok farkli bir durum. Orada en azindan kendilerini sadece hayir amacli satis yapiyormus gibi gosterme soz konusu degil. Ben sahsen kendimi kandirilmis hissettim.

Insanlarin duygularini somuren ve insanlara su saglamak gibi bir sebebi kullanan bu pazarlama taktigi hic etik degil . Elbette boyle bir sebep icin hepimizin bagis yapmasi gerekiyor ama 1 Dolar bagis icin neden 20 sise su almam gerekiyor?

Merak edenler icin sirketin web site adresi: http://www.ethoswater.com ( Bir Starbucks firmasi oldugunu sadece News bolumunu okuyunca anliyoruz)

9 Comments:

Blogger Dragon Time said...

Kötü pazarlama örneği diyebiliriz. Tüketiciyi kandırırsan ve bunu anlarsa,bir daha ağzınla kuş tutsan sana alış veriş yapmaya gelmez.

Amerikanın temelinin sömürge olduğunu düşünürsen normal bu.

Into The West dizisini izliyorum. Aslında o dizi biraz özetliyor her şeyi. Acılar üzerine kurulmuş bir ülkenin sonradan dünyayı acıya boğuşu!

"Son ağaç kesildiğinde, son nehir zehirlendiğinde, son balık yakalandığında, banknotlarınızın karın doyurmayacağını anlayacaksınız."
Şef Seattle (1790-1866)

11:05 ÖS, Ağustos 21, 2005  
Blogger Can Turanlı said...

Bu konuyla ilgili Ethos kendi sitesinde bir yorum yapmış. Yorum yapmış olması bile güzel bence.

Herşey kandırılma gibi hissettiyorsa, yanlış olduğuna katılıyorum fakat 5 cent'le 10 milyon toplanabilyorsa, amaç o kadar da kötü değil. Su fiyatının Starbucks'da zaten çok da ucuz olmayacağını gözönünde bulundurarak söylüyorum.

Senin yardım amaçlı aldığını anlyorum ama fiyatı 1.8 yerine bağışsız 1.8 olsaydı, Starbucks müşterisi almaz mıydı? belki de asıl soru bu.

http://www.ethoswater.com/index.cfm?objectid=7302A84B-F1F6-6035-B7CAA56544F557F7

10:04 ÖÖ, Ağustos 23, 2005  
Blogger Pazarlama Gunlugu said...

Sevgili Can,Ethos sitesini inceledigin icin ve yorumun icin cok tesekkur ediyorum.

Aslinda benim fiyatla bir problemim yok.Eger Starbucks, ben suyu alirken Starbucks'dan alginiz her sisenin 5 cent'i buraya gidiyor deseydi problem yoktu. Bunu sakliyor olmasi rahatsiz edici.

Biraz arastirinca bu konuya farkli acilardan bakan birkac blog'a daha rastladim. Bir ornek: http://www.influxinsights.com/?id=458

Sordugun soruyu musteri olarak kendi sahsima cevaplandiriyorum; yuzlerce defa Starbucks'a gittim, ama ilk defa su aldim.

Tekrar tesekkurler,

10:57 ÖÖ, Ağustos 23, 2005  
Blogger pastaci said...

merhaba limoni,
seni biraz starbucks'a takmış görüyorum :) oda orayı sevdiğinden olmasın..bende starbucks'ı severim ve çok incelerim. insan biraz sevdiği beğendiği yerleri çok inceliyor ve gördüğü bir yanlışa dayanamıyor değilmi..
bu arada blogunu çok başarılı buldum..hergün takiptesinn :)

12:07 ÖS, Ağustos 23, 2005  
Blogger Pazarlama Gunlugu said...

Sevgili pastaci, Tesekkurler

Evet, belki bilincaltinin da etkisi olabilir :)

5:05 ÖS, Ağustos 23, 2005  
Blogger Zeynep said...

Ben bu işte kötü bir taraf göremedim.(Acaba ben mi birşeyleri atlıyorum ?)

Starbucks bir sosyal sorumluluk kampanyası yapmış, hedefini koymuş (5 yılda 10 Mio USD toplamak ve bunu belirttiği şekilde yardım amaçlı kullanmak) ve bunun için de şişe başına 5 cent ayırıyor. Burada amaç yardım yapmak değil zaten. Amaç, Starbucks'ın imajını güçlendirmek olabilir, ürün satışlarını arttırmak vs olabilir ama asıl amaç yardım değil. Yardım bir araç olarak kullanılıyor, dünyanın dörtbir yanında birçok firmanın yaptığı gibi.

Ama burada yapılan hata sanırım tanıtımda. Starbucks suyun satışı ile birlikte kampanyayı da detaylı olarak anlatmaya başlamamış demek ki. Bu nedenle rahatsız olmuş bence Limoni.

Bence olay kötü pazarlamacılıkla ilgili ama tüketiciyi kandırmak anlamında değil, tanıtım beceriksizliği anlamında.

Not: Sayın Dragon kıymayın bu Amerikalılara, başkanları hariç kendileri pek kötü değildir belki de :))

6:11 ÖÖ, Ağustos 24, 2005  
Blogger Dragon Time said...

"Son ağaç kesildiğinde, son nehir zehirlendiğinde, son balık yakalandığında, banknotlarınızın karın doyurmayacağını anlayacaksınız."
Şef Seattle (1790-1866)--

Sayın Zeynep Özata anladım, kendilerinin tüm balıkları bitti. Banknot yemeyi seviyor bu amerikalılar. ama kardeşim biz balık ve taze suyu seviyoruz. Bırakın alın banknotlarınızı ve pr. push'unuzu gidin :)
Benim de sevdiğim amerikalılar var tabiki .. Richard Brautigan, Jack Kerouac, Jack london, limoni ... :)

Acılar üzerine kurulan ülkeler dünyayı mutsuz ediyor. Suç benim mi!

Hem Starbucks kasıtlı yapmış gibi bunu. Reklam hatası falan değil bence. İstanbul sokaklarında kimsesiz çocuklar için kartpostal sattığını iddia eden üçkağıtçılardan bir farkı yok ki . İnsanları duygusal sömür ama
5 cent ver. 0,8 $ fazla alıyor ama
5 cent bağış yapıyor. Yuh yani :)

7:13 ÖÖ, Ağustos 24, 2005  
Anonymous Adsız said...

Starbucks için gayet doğal bir davranış. Sonuçta kahvelerini dışarıdan daha pahalıya satan bir şirket neden suyu aynı fiyata satsın ki?

Türkiye'de Danone her aldığınız ürünle yeni anaokulları yapılmasına yardım edin diyerek satışlarını gayet arttırdı ve bunu büyük bir reklam aracı olarak kullandı. Ama bu projenin maliyetini şirket sırrı olarak saklamayı uygun gördü. Bir de görüştüğüm bir yöneticis

6:11 ÖÖ, Ağustos 25, 2005  
Anonymous Adsız said...

kolbs zveza infected everybody tomonitoring outline symbolic nuisance carrolls sarben sangam
lolikneri havaqatsu

5:44 ÖÖ, Şubat 08, 2010  

Yorum Gönder

<< Home