Pazartesi, Eylül 19, 2005

Beyindeki Unlu Hucresi...


Sevgili Can Turanli'nin Farketing Blogunda reklamlarda unlu kullanimi ile ilgili yazisini okuyunca aklima gecenlerde rastladigim okudugum bir haber geldi. Haber söyle;

UCLA ve Caltech Universitelerinin ortak yuruttugu bir arastirmada deneklere anlik olarak "H-A-L-L-E-B-E-R-R-Y" harflerinin gosterilmesi, bir beyin hucresinin hatirlamaya dair kuvvetli bir tepki vermesini tetiklemis. Ayni etki Jennifer Aniston ve Nicole Kidman'da da gorulmus.
Arastirma henuz on safhada ancak goruluyor ki "unluluk" veya en azindan "asinalik" hatirlamayi tesvik ediyor. Baska bir deyisle, unlulerin beyinde ozel nöronlarda yer aliyor olmasi mumkun. Advertising Age dergisinin gecen yil yaptigi bir arastirmada 2003 un en cok hatirlanan 10 reklamindan 7 sinde unlulerin yer almasi da bir olcude bunun ispati.

Elbette arastirmanin yanlis yorumlanmamasi gerekiyor cunku "tanima-hatirlama " ve "etkinlik" birbirinden cok farkli kavramlar. Reklamlarda, hedef kitleye uygunluk ve verilen mesaj cok daha onemli. Ornegin, kozmetik reklamlarinda guzel ve unlu insanlari kullanmak artik neredeyse refleks haline gelmis durumda. Oysa Unilever'in Dove icin yuruttugu "Gercek Guzellik" kampanyasi buyuk bir basari yakaladi. Oyle ki Ingiltere'de 2003 yili satis rakami 280.000 unite olan Dove Sıkılastıricı Krem satisi kampanyadan sonra 2.3 Milyon uniteye yukseldi.

Neden? Cunku Dove hedef kitlesini cok iyi yakaladi. "Guzellik urunlerinin kendilerini Cameron Diaz'a donusturecegi fikrinden vazgecen kadinlar" ...

Belki de kampanyanin bu kadar basarili olmasinin nedeni Dove'un diger markalardan tamamiyle farkli bir yol izlemis olmasi. Tabii bu durumda insan sasirtici ve farkli reklamlara kac beyin nöronunun tepki gosterdigini merak ediyor. Bilim adamlari is basina...

0 Comments:

Yorum Gönder

<< Home