Cumartesi, Eylül 03, 2005

Pazarlama ve 4P



Aslinda aklimda yoktu ama bugun sevgili arkadasim Dragon'un pazarlama planlamasi ve fiyatlandirma yazisindan esinlenerek 4P konusunda yazmaya karar verdim.

Sirketlerin pek cogunda pazarlama departmaninin fonksiyonu 4P den ziyade 1P ile sinirli. Promosyon!

Bu sadece Turkiye'deki sirketlerde degil, dunyanin her yerindeki pek cok sirkette gecerli.

Bu konuda ustad Kotler'in hangi kitabinda oldugunu simdi net hatirlayamadigim anisini okumustum. Kotler buyuk bir Avrupa havayollari sirketinin pazarlamadan sorumlu baskan yardimcisiyla gorusurken fiyatlari kimin belirledigini soruyor.

-Fiyatlandirmayi finans bolumumuz yapar.
-Peki ucaklarda verilen yemeklere siz mi karar veriyorsunuz?
-Hayir catering karar veriyor.
-Eleman aliminda herhangi bir standartiniz var mi?
-Standartlari insan kaynaklari departmani belirler.
-Ucagin temizligi?
-Bakim departmaninin isi.
-Peki pazarlama departmaninin sorumluluk alani nedir?
-Reklam ve satislara bakiyoruz

Tek P...

Kotler gercekten bu gorusmeyi yapmis midir onu bilmiyorum ama ortaya cikan sonuc pek cogumuza yabanci degildir diye dusunuyorum.

Elbette her departmanin bir gorev alani vardir ama vizyonu pazarlama belirler. Artik bir mali/servisi uretip, hayata gecirip, fiyatlarini belirleyip "hadi bakalim pazarlama departmani bunlari sat" deme devrinin gectigini artik tum sirketler anlamak zorunda!..

6 Comments:

Blogger Dragon Time said...

Sonra başarısız bir pazarlama departmanı oluşuyor yada pazarlama departmanının adı reklam ve halkla ilişkiler oluyor.
acaba 4p den başka p lerde var mıdır sevgili Limoni? Keşfedebilir miyiz?

3:51 ÖÖ, Eylül 05, 2005  
Blogger Kemal said...

Merhaba Limoni, sanırım bahsettiğin konu biraz da pazarlamanın hala şatışla eş tutulmasından kaynaklanıyor. Oysa Pazarlama, malın üretim öncesi faaliyetlerinden, satış sonrası hizmetlerine kadar her aşamada etkili olan bir işlev.
Pazarlama=Satış önyargısı yıkıldıkça ve elbette ne kadar karşı çıkılsada küreselleşme ve global kurallar ülkemizde de hakim oldukça sanırım bu anlayış yıkılacak.
Biz de 7P yi hatta 8. sini hayata geçiren markalara sahip olacağız...

10:27 ÖÖ, Eylül 05, 2005  
Blogger destan said...

Küçük firmaların pazar-lama handikaplarından bahsettiğim yazılarımı anımsadım. İşverenlerimle az girmedik birbirimize.
"Al kızım şunu sat" modeli olmadığımı anlatmak için resmen çırpındım. Şimdi iyiyiz. Garip olan, bu açmazın küçük firmalara has olmamasıymış.
Pazar-lamanın öncelikle kendini pazar-laması gerekiyor artık. Tanıtım eksiği var çünkü.

12:41 ÖÖ, Eylül 06, 2005  
Blogger ferhat said...

pazarlama departmanı futbol takımlarının santrafor mevkisi gibidir gol attıgın müddetçe varsın
diger departmanların hatalarını ve dogrularını irdeleyemezsin çünkü o departman yetkilileri sana o zamanı vermiyorlar

1:08 ÖÖ, Mart 01, 2008  
Anonymous Adsız said...

Marketing strategies are important factors in the exams but it doesnt work in reality.beacuse they have some limitations as well as practical strategies are in use in the current world.
Regards...

6:36 ÖÖ, Aralık 12, 2009  
Anonymous Adsız said...

Critical marketing concept is valid in these days instead of 4Ps.
trust me.

6:38 ÖÖ, Aralık 12, 2009  

Yorum Gönder

<< Home